Belangrijke punten in één oogopslag:
- Fysiek en emotioneel welzijn zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden
- Soortspecifieke huisvesting en beweging zijn basisvoorwaarden
- Stress en angst blokkeren het leervermogen
- Vertrouwen en emotionele veiligheid bevorderen de leergierigheid
- Overbelasting leidt tot leerblokkades en gedragsproblemen
De basis van elk leerproces – het welzijn van het paard
Voordat we ons bezighouden met trainingsmethoden en leerdoelen, moeten we een fundamentele waarheid begrijpen: een paard kan alleen effectief leren als het zich zowel lichamelijk als geestelijk goed voelt. Deze twee aspecten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en beïnvloeden elkaar wederzijds. Een paard met rugpijn zal nerveus en gestrest zijn, terwijl een emotioneel belast paard fysieke spanningen kan ontwikkelen.
Fysieke basisbehoeften – meer dan alleen voer en water
De fysieke voorwaarden voor succesvol leren beginnen bij een soortspecifieke huisvesting. Een paard dat 23 uur per dag in een box staat, zal tijdens de training vaak overgemotiveerd en ongeconcentreerd zijn. De opgehoopte bewegingsdrang overheerst dan elke leergierigheid. Regelmatige, voldoende beweging is niet alleen belangrijk voor de lichamelijke gezondheid, maar ook voor de mentale balans.
Ook voeding speelt een belangrijke rol. Een paard dat door te energierijk voer hyperactief is of door een gebrek aan ruwvoer maagproblemen heeft, kan zich niet concentreren op het leren. De natuurlijke spijsverteringsfunctie van het paard als voortdurende eter moet worden gerespecteerd.
Emotionele veiligheid – de onderschatte basis
Nog belangrijker dan de fysieke voorwaarden zijn de emotionele voorwaarden voor succesvol leren. Een paard dat onder stress of angst staat, kan niet leren. In deze toestand is de hersenfunctie ingesteld op vluchten of vechten, en complexere denkprocessen worden geblokkeerd. Dit is een beschermingsmechanisme dat in het wild essentieel was voor overleving en nog steeds volledig aanwezig is bij onze gedomesticeerde paarden.
Vertrouwen in de trainer is hierbij een sleutelelement. Een paard dat zich veilig en begrepen voelt, kan zich openstellen en nieuwe leerervaringen opdoen. Ontbreekt dit vertrouwen, dan zal het paard in geval van twijfel altijd zijn natuurlijke neiging tot vluchten volgen of reageren met weigeren.
De gevolgen van overbelasting
Wanneer aan de basisbehoeften, zowel fysiek als emotioneel, niet wordt voldaan, vertonen paarden verschillende reactiepatronen:
Sommige paarden “schakelen uit” en vertonen naar buiten toe schijnbaar coöperatief gedrag, terwijl ze van binnen onder grote stress staan. Deze “aangeleerde hulpeloosheid” (Meer over dit onderwerp: Aangeleerde hulpeloosheid bij paarden – wanneer het levensplezier verdwijnt) wordt helaas vaak verkeerd geïnterpreteerd als succesvolle training. In werkelijkheid heeft het paard geleerd dat eigen initiatief ongewenst is en alleen mechanisch functioneren wordt beloond.
Andere paarden ontwikkelen gedragsproblemen zoals bokken, steigeren of weigeren. Dit zijn geen “kwaadaardige” gedragingen, maar noodsignalen van een overbelast dier. Vaak worden deze problemen aangepakt met nog meer druk of dwang, wat de situatie alleen maar verergert.

© Adobe Stock / Alexey Wraith
Stress herkennen en vermijden
Stress uit zich bij paarden op verschillende manieren: verhoogde ademhalingsfrequentie, gespannen blik, slaan met de staart, spierspanning of ook schijnbare apathie kunnen tekenen van overbelasting zijn. Het is belangrijk om deze signalen vroegtijdig te herkennen en serieus te nemen.
Een gestrest paard slaat negatieve ervaringen bijzonder intens op. Een enkele overbelastende trainingssituatie kan het vertrouwen blijvend schaden en toekomstig leren bemoeilijken. De inspanning om dergelijke negatieve ervaringen weer “recht te zetten” is vele malen groter dan het voordeel dat men zich van de overbelastingssituatie had voorgesteld.
De weg naar succesvol leren
Voor duurzaam trainingssucces moeten we eerst de basis leggen:
- Soortspecifieke huisvesting met voldoende beweging en sociale contacten
- Evenwichtige, behoeftegerichte voeding
- Respect voor de emotionele behoeften van het paard
- Opbouw van een vertrouwensvolle relatie
- Realistische inschatting van het individuele prestatievermogen
Pas wanneer deze fundamenten zijn gelegd, kunnen we ons wagen aan complexere leervraagstukken. Daarbij geldt: liever in kleine stappen vooruitgaan en successen vieren, dan door te hoge eisen terugslagen riskeren.
Investeren in de toekomst
De tijd en moeite die we investeren in het creëren van optimale leeromstandigheden, betaalt zich dubbel en dwars terug. Een paard dat zowel fysiek als emotioneel in balans is, zal niet alleen sneller en duurzamer leren, maar ook een betrouwbare en blije partner zijn. Dit is uiteindelijk het doel van elke training: een harmonieuze samenwerking tussen mens en paard, waar beide van genieten.
- Lijnzaad in de paardenvoeding - 28. januari 2025
- Basisprincipes van de voeding van fokmerries - 23. januari 2025
- Hoe paarden leren – Basisprincipes van het leervermogen - 4. januari 2025